Uit de meting van de Markteffect Podcast Monitor 2024 blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders van 18 jaar en ouder (51%) regelmatig naar podcasts luistert. Dit komt neer op meer dan 7 miljoen mensen. Hiermee is de populariteit van de podcast wederom gestegen. Bij jongeren tussen 18 en 35 jaar én ouders met tieners (12-18 jaar) is dat zelfs 71%. Nederlanders zijn dus zeker nog niet podcast-moe: 60% staat open voor het ontdekken van nieuwe podcasts en 48% geeft aan te weinig tijd te hebben om meer podcasts te beluisteren.
In de 11e meting van de Podcast Monitor worden vijf typen podcastluisteraars uitgelicht. Wanneer luisteren ze, wat zijn hun behoeften, en hoe belangrijk vinden ze inhoud ten opzichte van amusement?
In het onderzoeksrapport staan meer insights.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.