Om gebruikers van de luistercijfers inzicht te geven in de verschillen tussen het nieuwe en het oude luisteronderzoek introduceert NMO de ‘Transitie-index’. Deze index geeft het verschil weer tussen de oude en nieuwe luisterdichtheid op 13+ voor het tijdvak van de hele week van 06.00 tot 24.00 uur. Daarnaast is er per zender inzicht in de index van één combinatie van specifieke doelgroep en tijdvak. De cijfers staan in de onderstaande publicatie.
De index is gebaseerd op de NLO/GfK Radiolog currency-data van de periode oktober-november 2022 versus de NMO MediaCell+ testdata van de periode 3 oktober t/m 30 november 2022. Benadrukt wordt dat het hier om testdata gaat die een voorlopig karakter hebben.
Op 1 februari 2023 wordt het NMO Luisteronderzoek officieel gelanceerd, die dan de nieuwe currency zal leveren met data vanaf 1 januari 2023.
In onderstaande animatie wordt het hoe-en-waarom van de Transitie-index helder uitgelegd.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek.