De snelste manier om ervoor te zorgen dat een luisteraar zich identificeert met jouw reclameboodschap, is door uit die boodschap iets te filteren dat aansluit bij het menselijk gedrag.
Dit kan je op de volgende manier doen:
Het is dan ook van belang dat tijdens het productieproces de acteurs vrijheid hebben om dingen op een levensechte manier te doen en te zeggen. Anders klinkt het gemaakt.
Zorg voor sympathie voor je merk. Het heeft geen zin om herhaaldelijk te roepen dat ze jouw product moeten gaan kopen. Zoek overeenkomsten tussen je merk en jouw doelgroep. Door dit te benadrukken zorg je dat de luisteraar je leuk gaat vinden.
Zorg ervoor dat je met meerder concepten naar de studio gaat. Door veel te schrijven, stijgt de kans dat er een absolute winnaar tussen zit. Neem dus meerdere concepten mee en laat hier demo’s van maken. De concepten kunnen op papier super lijken en in de studie totaal niet overkomen. Beoordeel hierom met je oren. Neem de demo dan eerst even in je op en beoordeel deze op een later moment. Hiermee voorkom je dat een spot uiteindelijk bijvoorbeeld heel grof overkomt.
Het creatieve proces van radiospot maken loopt door tijdens de opname. Wat op papier staat is de basis. Deze ga je vervolgens verder ontwikkelen. Wanneer je echt met audio aan de slag gaat komen vaak de spontane ideeën.
Door demo’s te maken vermijd je timingproblemen. Het zal je verbazen hoeveel scripts in productie gaan, terwijl deze veel te lang zijn. Hierdoor gaat veel tijd en geld verloren. Om de timing goed in te schatten, moet je de spot traag en hardop voorlezen. Zorg dat je minimaal zes seconden minder tekst hebt van de lengte van de spot. Dat geeft ruimte voor acteur interpretatie en stiltes. Hoe minder je in een spot propt, hoe meer de luisteraar eruit haalt.
Geef de acteurs de ruimte om de woorden naar hun eigen draai te geven. Het komt niet goed over als ze het script letterlijk voorlezen. Laat ze, vanuit hun personage, iets doen met de tekst en situatie. Hierdoor komt het beste van de acteur naar boven. Een tip hierbij is om de tekst niet zelf voor te doen.
Het idee moet gelinkt zijn met je merk. Dat lijkt volkomen logisch, maar in de praktijk gaat dit nog vaak mis. Regelmatig hoor je in een spot eerst een grap en wordt de spot vervolgens afgesloten met de voice-over van een merk. De luisteraar heeft gelachen om de grap, maar weet niet om welk merk het ging.
Beloon de luisteraar met je reclame. Kort gezegd val je de mensen ongevraagd lastig met je reclame. Dus zorg dat je dit zo aangenaam mogelijk doet. Beloon de luisteraar door iets interessants te zeggen of door te entertainen.
In het algemeen moet een reclame eenvoudig zijn. Je mag de consument niet onderschatten maar ook niet overschatten. Bij radio ligt is een eenvoudige boodschap extra belangrijk omdat er geen ondersteunend beeld is dat meer toelichting kan bieden.
Je radiospot moet uit drie elementen bestaan: je merk, je boodschap (het voordeel voor de consument) en het onderscheidende idee waarop de boodschap wordt gepresenteerd.
Het is belangrijk om een aantal dingen in je achterhoofd te houden. Aandacht is van enorm belang in een reclame. Als een consument geen aandacht heeft, komt er ook niks binnen. Zorg hierom dat de aandacht van de consument van het begin tot het einde vastgegrepen wordt. Hiernaast is het belangrijk om te beseffen dat je een leuke podcast of liedje hebt onderbroken met je reclame. Zorg ervoor dat jouw spot dit waard is. Als laatste is herkenning cruciaal voor radio. Zorg ervoor met een tune of een paar woorden dat je jouw spot loskoppelt van de andere in het blok.
Een radiospot die werkt, vertelt een verhaal. Een verhaal dat de aandacht trekt, relevant is en blijft hangen. En vertel een verhaal dat de verbeelding van de luisteraar activeert. Radio is daar onwaarschijnlijk sterk in.
Wees flexibel in je spotlengte. Beslis niet van tevoren of het een 20”-, 30”-, 40”-spot wordt. Soms werkt een idee perfect in tien seconden en soms heb je langer nodig.
Test je radiospot. Soms kan de muziek te luid staan in verhouding tot de stem. Hierom is het belangrijk om dit te beoordelen. Laat de spot in een reclameblok monteren en test deze tijdens je dagelijkse activiteiten.
Humor werkt op radio. In de rij van emoties werkt humor het best. Wanneer je humor verwerkt in je spot, zorg er dan voor dat deze na tien keer luisteren nog steeds grappig is. Het moet niet voor irritatie zorgen. Vaak zit humor niet in de grappen, maar in herkenbaar, grappig menselijk gedrag.
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek.