Menu

Hoe maak je een call to action die converteert?

Een goede call to action ontwikkelen

Een call to action (CTA) is een cruciaal onderdeel bij Direct Respons Radio. Hoe maak je nu een goede call to action? En ook nog een die converteert? DPG Media heeft vijf tips op een rijtje gezet die kunnen helpen.

5 tips

  1. Zorg voor urgentie – hoe urgenter de boodschap, hoe sneller de bezoeker overgaat tot actie en jouw CTA converteert. Door een bepaalde urgentie te creëren, zorg je er namelijk voor dat mensen bang zijn de boot te missen. Urgentie kun je al eenvoudig creëren door woorden als ‘nu’, ‘meteen’, ‘direct’ of ‘vandaag’ in jouw CTA te gebruiken.
  2. Laat jouw CTA opvallen – een CTA is vaak klikbaar. Zorg ervoor dat de bezoeker dit weet en laat deze opvallen. Kies een kleur die goed in contrast staat met de rest van de webpagina en zorg ervoor dat de lettergrootte iets groter is dan de rest van de tekst. Ook een dikgedrukte tekst zorgt ervoor dat jouw CTA beter opvalt.
  3. Herhaal je CTA – belangrijk is dat je de CTA in al je communicatie vaker naar voren laat komen. Hierdoor blijft jouw boodschap beter hangen. Zo is jouw oproep tot actie altijd goed zichtbaar en is de kans dat je de aandacht trekt van de bezoeker groter. Maar, overdrijf niet.
  4. Noem een voordeel – om de twijfels van je bezoeker om in actie te komen weg te nemen, kun je een bepaald voordeel uitlichten. Woorden als ‘snel’, ‘eenvoudig’ of ‘gratis’ dragen hier al aan bij. Zorg er wel voor dat je deze belofte waar kunt maken. Ook besparingen zijn een mooi voorbeeld van een voordeel om te verwerken in jouw CTA. Wanneer je mensen vertelt wat het ze oplevert, lok je al snel een reactie uit. 
  5. Wees scherp en specifiek – Mensen zijn geneigd om een duidelijke instructie op te volgen. Het is daarom belangrijk dat jouw CTA kort en duidelijk is. Een scherpe en specifieke CTA levert daarnaast ook meer websitebezoek op. Uit onderzoek van Qmusic en Mediabrands Marketing Sciences blijkt dat het websitebezoek na het uitzenden van een radiocommercial met een sterke CTA (“Nu met … gratis. Ga snel naar website.nl”) maar liefst 15% extra websessies oplevert. Een radiocommercial met gemiddelde CTA (“Koop nu je tickets op website.nl”) levert 9% extra websessies op en met een zwakke CTA (“Meer weten? Kijk op website.nl”) slechts 7%.

Bron: Grow, DPG Media

Logo Audify
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
HNK Zuidoost Gebouw Rome

Burgemeester Stramanweg 108-u
1101 AA Amsterdam Zuidoost
© Audify 2022 - Privacy verklaring
Terug
Audio feiten & cijfers Audio inzetten Audify Academy
Nieuws Over Audify
RadioCloud Contact
info@audify.nl +31 (0)20 345 1596