NPO BLEND vraagt om vaste plek in radiolandschap voor een breder en diverser publiek Om zo goed mogelijk uitvoering te geven aan onze wettelijke publieke…
De audioreclamebestedingen in 2022 bedragen 225,8 miljoen euro. Dit is een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2021, een stijging van 7,8%. Het aantal bedrijven en merken dat radioreclame inzet, groeide eveneens naar een recordaantal, van 2.226.
Het eerste kwartaal gaf de grootste stijging ten opzichte van 2021, er werd 15,7% meer geïnvesteerd. Het vierde kwartaal liet -met meer dan 81 miljoen euro- de hoogste audio-investeringen ooit zien (+4,1% t.o.v. 2021). De radiospotomzet is 203,3 miljoen euro en is met 90% aandeel in de netto-investeringen de grootste categorie. Het aandeel branded content is 5,7% en komt uit op 12,9 miljoen euro. De reclame-investering in digitale audio groeit met bijna 25% (naar 9,7 miljoen euro) en is weer de snelst groeiende categorie.
Het aantal bedrijven en merken dat gebruik maakt van audioreclame groeit naar een recordaantal van 2.226 merken in 2022. Retail is daarbij al jaren lijstaanvoerder als grootste branche en T-mobile, Kruidvat en KPN zijn de grootste adverteerders. Er zijn meer dan 5,7 miljoen spots ingekocht, bijna de helft van alle uitgezonden radiocommercials betreft nieuwe creaties. Met de radiospots zijn meer dan 324 miljard audio-impressies behaald. Daarnaast heeft Nederland 1,6 miljard uur live audio gestreamd en zijn er 285 miljoen podcasts gedownload.
Meer mensen dan ooit kiezen ervoor om hun entertainment en informatie in audio te ontvangen. Adverteerders herkennen deze kracht en massaliteit van audiogebruik en hebben in 2022 daarnaar gehandeld, ook zetten ze nadrukkelijker in op de explosief groeiende digitale audioconsumptie.
Liedewij Hentenaar (directeur Audify)
Het Audify Audiojaarrapport 2022 met alle inzichten in de radio-investeringen, luistercijfers en ontwikkelingen van de audiomarkt lees en download je op deze pagina.
NPO BLEND vraagt om vaste plek in radiolandschap voor een breder en diverser publiek Om zo goed mogelijk uitvoering te geven aan onze wettelijke publieke…
Election Night met Sublime-dj Angelique Houtveen Op dinsdag 5 november gaan de Amerikanen naar de stembus. Sublime-dj Angelique Houtveen presenteert die avond live vanaf het…
Voor het eerst dezelfde dj’s het Glazen Huis in Over vierenveertig dagen is het zover; dan worden de dj’s van NPO 3FM opgesloten in het…
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.