Santa Hug 2024
Santa Intelligence In een wereld vol AI en technologie lijkt alles maakbaar. Maar juist in deze tijd zoeken we naar wat écht is, naar momenten…
Adverteerders investeren als nooit tevoren in audioreclame. In het eerste kwartaal van dit jaar stijgen de bestedingen met 10,2% naar 48,8 miljoen euro. Dit is opnieuw een record en 4,5 miljoen euro meer dan in dezelfde periode van 2023. Audify publiceert vandaag de audioreclamebestedingen van het eerste kwartaal van 2024.
De radiospotomzet is goed voor 89% van de besteding en stijgt met 9,7% naar 43,1 miljoen euro. De branded content reclame stijgt aanzienlijk met 26,7% en komt uit op 3 miljoen euro. Digitale audioreclame groeit naar 2,3 miljoen euro (+1,3%).
De top drie branches is dit eerste kwartaal hetzelfde als vorig jaar: Retail, Financiële Dienstverlening en Horeca,Toerisme,Recreatie. Beduidende groei zit in de branches Financiële Dienstverlening, Telecom,ICT en Voedings- en Genotmiddelen. De merken die het meest op radio adverteren zijn KPN, McDonald’s, Odido, Aldi en Promovendum. Nieuwe merken in de radioreclame top 50 zijn Volkswagen, Ford, Douwe Egberts en Nespresso.
Hiermee komt de voorspelde verdere groei voor de audioreclamebranche uit. Met het nieuwe luisteronderzoek en de vele advertentiemogelijkheden die audiokanalen bieden, zijn adverteerders nog beter in staat om hun audio-investeringen in te zetten in effectieve campagnes. Het bereik en de impact van audioreclame wordt door adverteerders en bureaus herkend. We zien nog veel groeikansen voor audio, nog niet alle toepassingen in het domein worden volledig benut. Daar ligt een mooie taak voor Audify om dit kenbaar te maken.
Liedewij Hentenaar – directeur Audify
Santa Intelligence In een wereld vol AI en technologie lijkt alles maakbaar. Maar juist in deze tijd zoeken we naar wat écht is, naar momenten…
Stemperiode voor dé kerst-hitlijst van het jaar officieel geopend Vanmorgen bracht Nick Schilder onder begeleiding van de Sky Radio Kerstman de eerste stem uit voor…
Marieke Elsinga terug op de radio Afgelopen maandag keerde Marieke Elsinga terug op de radio en is ze weer samen met Mattie Valk te horen…
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.