Santa Hug 2024
Santa Intelligence In een wereld vol AI en technologie lijkt alles maakbaar. Maar juist in deze tijd zoeken we naar wat écht is, naar momenten…
De publieke omroep heeft vandaag de experimentele zender NPO BLEND gelanceerd. Het station, te beluisteren via DAB+ en de NPO Luister-app, biedt een breed scala aan muziekstijlen. NPO BLEND richt zich op de generaties die met NPO FunX zijn opgegroeid en nu op een volwassen geluid willen horen. NPO 3FM maakt de dj’s bekend die dit jaar voor 3FM Serious Request het Glazen Huis in gaan: Barend van Deelen (PowNed), Sophie Hijlkema (AVROTROS) en Wijnand Speelman (KRO-NCRV).
Het audionajaar is bij de publieke omroep is heel dynamisch. Met veel aandacht voor de komende verkiezingen op NPO Radio 1, de Evergreen Top 1000 op NPO Radio 5 en 3FM Serious Request dat zich voor Stichting ALS Nederland inzet om geld in te zamelen voor het bestrijden van deze ziekte. NPO FunX organiseert het Good Vibes Dinner, NPO Klassiek het Kerstconcert en NPO Radio 2 sluit het jaar af met de 25ste editie van de Top 2000. Voor ons publiek is dus veel moois te beleven en alles is te beluisteren via de NPO Luister-app.
Jurre Bosman, directeur NPO Audio
NPO BLEND is een pilot van de publieke omroep en minimaal een jaar lang te beluisteren via DAB+ en NPO Luister. Chanelva Rier, zendermanager NPO FunX en Menno de Boer, zendermanager NPO 3FM, zijn samen verantwoordelijk voor NPO BLEND.
Met de pilotzender NPO BLEND bieden we de luisteraars tussen de 35 en 54 jaar een gevarieerde mix van R&B, afro, new soul, hiphop en veel classics uit de nineties en zeroes. Vooral in het begin zal de nieuwe zender in het teken staan van een breed scala aan muzikale stijlen. Luisteraars kunnen er straks ook terecht voor nieuws, cultuur en verhalen die de doelgroep aanspreken. Ga voor meer informatie naar npoblend.nl.
Chanelva Rier, zendermanager NPO FunX en Menno de Boer, zendermanager NPO 3FM
Als publieke omroep willen we voor zoveel mogelijk mensen in Nederland radio en podcasts maken. Elke week bereiken we met audio meer dan zes miljoen mensen. Toch voelen we ons uitgedaagd om het aanbod te verbreden. Ik ben trots op de lancering van NPO BLEND, waarmee we samen met de omroepen hopelijk nieuwe luisteraars aan ons binden.
Jurre Bosman
3FM-dj’s Barend van Deelen (PowNed), Sophie Hijlkema (AVROTROS) en Wijnand Speelman (KRO-NCRV) gaan voor 3FM Serious Request het Glazen Huis in, dat dit jaar in Nijmegen staat. De dj’s worden traditiegetrouw in de week voor kerst opgesloten om zo in actie te komen voor een goed doel. Dit jaar zet 3FM Serious Request zich in voor Stichting ALS Nederland. Het doel van Stichting ALS Nederland is het financieren van wetenschappelijk onderzoek naar de oorzaak, genezing en behandeling van ALS. Daarnaast financiert de stichting ook hulpmiddelen zoals een spraakcomputer, rolstoelbus of een opklapbare elektrische rolstoel.
De Glazen Huis-dj’s krijgen dit jaar een extra uitdaging: zij moeten tijdens de actieweek hun mobiele telefoon inleveren en kunnen daarom alleen contact met het thuisfront onderhouden via de radio of tijdens een bezoek aan het Glazen Huis. Het Glazen Huis staat van zondag 17 december tot en met zondag 24 december op de Grote Markt in Nijmegen.
Kevin Goes, manager van NPO Luister, opent de deuren voor publiek dat een goed idee heeft voor een podcast. Iedereen mag een pitch indienen via npoluister.nl/pitch en maakt zo kans om een podcastidee te realiseren bij een van de omroepen. De winnende podcast wordt in maart gepresenteerd tijdens het NPO Luister Podcast Festival op zondag 17 maart 2024 in TivoliVredenburg en is, na de productieperiode, te beluisteren via NPO Luister. Meer informatie is te vinden op npoluister.nl/pitch
De Nederlandse en Vlaamse publieke omroep slaan de handen ineen met een samenwerkingsovereenkomst voor podcasts. Daarmee maken NPO en VRT acht podcasttitels beschikbaar via NPO Luister en VRT MAX. Het gaat om de podcasts De Kunst van het Verdwijnen, Revolusi, Napoleon, De Zonnekoning, Señor Sarens, Ouder, Wie Was Mama en De Bourgondiërs. De podcasts zijn vanaf november te beluisteren in de NPO Luister-app. Later dit jaar verschijnen ook acht Nederlandse titels van NPO op VRT MAX om zo het Nederlandse aanbod in Vlaanderen te versterken.
NPO Radio 1
NPO Radio 2
NPO 3FM
NPO Radio 5
NPO Soul & Jazz
Meer informatie is te vinden via de websites (en apps) van NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Klassiek, NPO Radio 5 en NPO FunX.
Santa Intelligence In een wereld vol AI en technologie lijkt alles maakbaar. Maar juist in deze tijd zoeken we naar wat écht is, naar momenten…
Stemperiode voor dé kerst-hitlijst van het jaar officieel geopend Vanmorgen bracht Nick Schilder onder begeleiding van de Sky Radio Kerstman de eerste stem uit voor…
Marieke Elsinga terug op de radio Afgelopen maandag keerde Marieke Elsinga terug op de radio en is ze weer samen met Mattie Valk te horen…
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.